Menekuni Pengkajian Bahasa, Sastera dan Budaya demi Pelestarian Pengajian Melayu
Menekuni Pengkajian Bahasa, Sastera dan
Budaya demi Pelestarian Pengajian Melayu
MUKHLIS
ABU BAKAR ,SA’EDA BUANG ,KARTINI ANWAR KAMSIAH ABDULLAH
Institut Pendidikan Nasional, Universiti
Teknologi Nanyang, Singapura
1.0
PENDAHULUAN
Kajian tentang orang Melayu telah bermula sejak zaman kolonial
lagi oleh sarjana kolonial yang juga berupa birokrat kerajaan British dan
Belanda dengan tujuan memahami orang Melayu untuk kepentingan penjajahan
(Collins, 1989). Pengajian Melayu sebagai bidang akademik berputik di rantau
ini secara rasmi dengan tertubuhnya Jabatan Pengajian Melayu di Universiti
Malaya di Singapura pada tahun 1952. Ketika itu, bidang Pengajian Melayu
program serupa yang ditawar-kan di Universiti London yang masih terbatas
tumpuannya (Roolvink, 1962). Sejak merdeka, Pengajian Melayu di Singapura dan
Malaysia telah berkembang dari segi jumlah universiti yang menekuni bidang ini,
skop kajian, minat serta jenis-jenis kursus yang ditawarkan. Tumpuan pada
bahasa dan sastera dan pendekatan yang di-terima pakai dalam pengkajian kedua
sub-bidang ini kini melampaui pendekatan-pendekatan yang dahulunya menjadi
tulang belakang Pengajian Melayu. Edisi khas ini menghidangkan makalah-makalah
yang boleh dianggap sebagai mewakili bidang Pengajian Melayu semasa yang juga
menjanjikan pelestarian bidang ini ketika masyarakat rumpun Melayu bergelut
dengan masalah-masalah baharu sesuai dengan kemajuan pesat manusia.
Walaupun pada masa ini, bahasa dan sastera masih menjadi nadi
penggerak utama para sarjana Pengajian Melayu, cakupan dan soalan-soalan yang
ditekuninya lebih luas dan pelbagai. Kalau dahulu, bahasa dikaji dari sudut
struktur linguistik, etimologi dan semantik, kini kajian bahasa mencakupi
tatabahasa fungsional, fonologi, pragmatik, bahasa berkontekkan sosial dan
budaya, linguistik historis dan bandingan, kurikulum dan pedagogi bahasa,
perancangan bahasa, bilingualisme dan lain-lain. Kajian-kajian ini dapat kita
kesan perkembangannya dalam buku-buku dan jurnal-jurnal bahasa/linguistik yang
diterbitkan kini (cth., Asmah Haji Omar, 2001; Darwis Harahap, 1992; Hashim
Musa, 1997; Juriah Long, 2002; Mashudi Kader, 2003; Nor Hashimah Jalaludin,
1992). Selain itu, terdapat juga usaha mempersoalkan perkembangan bahasa Melayu
semasa secara kritis (Alisjahbana, 1976; Rustam Sani, 1993) walaupun hal ini
belum mendapat perhatian penuh para sarjana Pengajian Melayu.
2.0
SAJIAN
MAKALAH
Kelanjutan minat memerihalkan intipati budaya Melayu yang telah
berputik dari awal Pengajian Melayu melalui penyisipan hal tersebut dalam
bidang bahasa dan sastera kini semakin terserlah. Pemerhatian terhadap
sari-sari budaya Melayu kini mengambil
tempatnya sebagai kajian bersifat mikro budaya yang tidak kurang pentingnya.
Kajian Marlyna Maros tentang kesantunan merupakan satu contoh kajian budaya di
tahap mikro yang ingin kami ketengahkan dalam edisi e-Utama kali ini.
Makalah ini bukan sahaja menarik tetapi menambah nilai kepada ilmu pragmatik,
khususnya dalam bidang kesantunan bahasa di kalangan orang Melayu dan bagaimana
mereka berbeza dengan orang Cina sebagaimana yang ditemui oleh para sarjana
lain.
Dalam makalah
yang berikutnya pula, Sukardi Gau mengemukakan satu kajian awal tentang dialek
Melayu di Papua, yang kajian seperti ini tidak banyak dilakukan oleh penyelidik
lain. Makalah ini merupakan satu kerangka pengenalan yang berkaitan dengan
dialek Melayu di Papua, yang membicarakan aspek varian Melayu Papua sebagai
cabang bahasa Melayu Maluku; faktor-faktor penyebarannya; diversiti dan
peranannya; fenomena penggunaan dialek Melayu ini dengan bahasa Indonesia di
Papua; dan pemerian ringkas ciri-ciri linguistik bahasa Melayu di Papua
(afiksasi, bentuk penyingkatan, jenis kata, pemarkahan frasa dan jenis klausa
serta leksikon). Makalah ini mengandungi maklumat yang berguna kepada mereka
yang tidak begitu tahu tentang kawasan geolinguistik yang dibincangkan.
Makalah tulisan
Mazlan Hj. A. Karim dan A. Rahman Hj. Mohamed membawa kita ke persimpangan
bahasa dan seni, khususnya peranan dan fungsi karya seni visual sebagai
ungkapan perasaan peribadi terhadap peribahasa dan bidalan yang merupakan
warisan tradisional Melayu. Dengan mengambil contoh dua cetakan, makalah ini
memberi pemahaman tentang sempadan (interface) yang rumit antara sastera
dan seni, antara lisan dan visual, antara tradisional dan moden dalam seni
cetak Malaysia semasa, yang kini sangat terlibat dalam usaha mencari ciri-ciri
khusus kemelayuan. Makalah ini menarik terutama kerana keupayaan penulis melihat
butir-butir kecil tentang bentuk dan mesej dalam cetakan yang dibincangkan-nya
yang mengungkapkan sempadan yang disebut tadi.
Makalah
seterusnya tulisan Rahmah Ahmad H. Osman dan Mohd Shahrizal Nasir merupakan
satu usaha serius untuk mengupas tentang ‚wacana sastera Islam‛ dalam
kesusasteraan Melayu dengan meletakkannya dalam konteks wacana sastera Islam di
dunia Arab. Makalah ini dihasilkan di saat konsep Sastera Islam sudah kurang mendapat
perhatian. Sastera Islam pernah mendapat tempat dalam polemik sastera di
Malaysia pada tahun 1970-an. Dalam makalah ini, penulis berusaha untuk
mengetengahkan konsep Sastera Islam dengan membandingkan pandangan dua tokoh
yang datang dari latar geografi yang berbeza iaitu Mohd Affandi Hassan dan Abu
al-Hassan Ali al-Nadwi. Penulis mencadangkan penggunaan pendekatan Tau-hid dan
melihat sastera dalam pengertian ‘al-adab’ iaitu ilmu dalam estetika,
yang dapat menyentuh aspek rohani, jasmani dan akal khalayak sastera.
3.0
Kesimpulan
Pastinya,
pelestarian Pengajian Melayu dapat berlangsung dengan lebih ampuh jika minat
para sarjana dapat diimbangi dengan usaha ke arah memahami halangan-halangan
yang membelenggu masyarakat Melayu, contohnya halangan yang menghalang bahasa
Melayu daripada menjadi bahasa yang berkesan dalam bidang saintifik,
intelektual, budaya dan ekonomi. Kajian-kajian dalam bidang sastera dan budaya,
sama ada pada tahap mikro dan makro, intra-mandala atau silang budaya atau
bandingan harus berterusan demi mengangkat Pengajian Melayu di tahap yang lebih
tinggi dan harmonis dengan kemajuan ilmu pengetahuan. E-Utama bercita-cita
dapat terus berperanan dalam usaha melestarikan Pengajian Melayu pada masa-masa
yang mendatang melalui kajian dan wacana ilmu yang kritikal, semakin ma-tang
dan membangun kemanusiaan.
0 comments: